Cum sa faci google adwords cu Laurentiu Mihai

1. Care sunt pasii pe care trebuie sa ii urmeze un incepator cand doreste sa faca reclame pe Google?

Prima oara ar trebui setate asteparile cat se poate de obiectiv. Google AdWords este un mijloc de atragere de trafic targetat pentru serviciile sau produsele noastre, insa trebuie sa stim si cum sa ne setam campaniile.

Cu o campanie de display prin bannere grafice care nu are in componenta un mesaj de call-to-action si care prezinta mai mult website-ul, nu ai cum sa te astepti la conversii prea multe.

Insa, cu o campanie pe anumite cuvinte cheie targetate, ai putea avea mult succes.

Legat de asteptarile pe care trebuie sa le aiba un incepator, nu te gandi ca incepand de a doua zi vor curge conversiile peste tine! Este nevoie de timp, de munca la optimizarea conversiei si trebuie mereu sa vii cu ceva nou.

Inca un pas ar fi sa-ti setezi produsele sau serviciile pe care doresti sa le promovezi prin adwords. Nu incepe sa faci campanii pentru tot portofoliul pe care il ai inca de la inceput. Selecteaza anumite produse care au un grad de profitabilitatea mai mare si vezi ce rezultate ai pentru ele. Daca ai rezultate, poti incepe sa faci campanii si pentru celalalte. Daca nu ai, modifica ce ai facut pana acum.

Eu personal iti spun ca pe zecile de domenii pe care le-am testat prin Google adwords, la toate am avut rezultate. Google adwords aduce rezultate doar daca „transpiri” putin in fata campaniilor.

2. Cum alegi cuvintele cheie? E adevarat ca Google iti sugereaza cuvinte cheie care sunt mai scumpe atunci cand iti setezi campania?

Campaniile bazate pe cuvinte cheie, numite si termeni de cautare, sunt cele mai bune la nivel de atragere de trafic targetat.

Pe baza acestor cuvinte cheie, tu poti aduce traficul interesat de care ai nevoie pe site-ul tau. Cei de Google au un instrument foarte folositor pe care ti-l recomand numit „Planificatorul cuvintelor cheie” sau „Keywords planner”, care nu face altceva decat sa-ti spuna cat de bine sunt cautate cuvintele cheie in decursul unei luni.

Mai exact, iti va spune ca pentru cuvantul cheie (exemplu) “laptop Lenovo”, numarul mediu de cautari lunare este de 1.600, suma licitata sugerata este de 0,70 lei si concurenta este ridicata.

Acestea sunt informatiile foarte utile de la care poti porni o campanie. Una dintre marile probleme in AdWords o reprezinta setarea cuvintelor cheie. Nu ai cum sa te astepti la rezultate considerabile daca iti setezi cuvinte generale care nu sugereaza o intentie de vanzare.

Legat de ce iti sugereaza google, este adevarat, ai mereu alte oportunitati de cuvinte cheie pe care le poti folosi. Eu personal nu le folosesc pentru ca niciodata nu se potrivesc. Este totusi un robot care iti sugereaza cuvinte cheie, depinde de tine daca le accepti sau nu. E bine sa te uiti peste ele, dar nu sa le accepti pe toate. AdWords are ca scop sa scoata cat mai multi bani, noi avem ca scop sa avem cat mai multe vanzari la un cost cat mai rezonabil.

3. Care este bugetul minim sau cum il alegem? (in conditiile in care avem un trafic ok) Dar bugetul zilnic?

Se spune ca o campanile buna de Google AdWords Search are un CTR de cel puţin 10%. In planificatorul cuvintelor cheie putem gasi o suma sugerata pentru un click.

Bugetul estimativ pentru fiecare cuvant cheie se poate calcula dupa urmatoarea ecuaţie:

Numar cautari * Costul sugerat de Google AdWords * 10% (CTR estimat)
Acest proces trebuie realizat pentru fiecare cuvant in parte, iar la final se face un buget total pe toata luna care poate fi impartit usor la numarul de zile.

4. Ce tool-uri poti recomanda pentru o mai buna gestionare a campaniilor, sau pentru usurarea muncii cand facem reclame?

Pentru incepatori nu recomand deloc alte tool-uri. Cele oferite gratuit de google sunt cele mai bune si sunt suficiente:

Google AdWords – gestionare campanii, pentru determinarea cuvintelor cheie pentru campania de search (Tool: Planificatorul cuvintelor cheie), pentru determinarea reţelei de display (Tool: Planificatorul anunţurilor grafice).
Google Trends – verificare sezonalitate si trenduri
Google Analytics – verificare trafic, verificare comportament utilizator, monitorizare conversii
Google URL Builder pentru gestionarea linkurilor si pentru urmarirea conversiilor pe fiecare reclama in parte

5. De ce vizitatorii atrasi prin AdWords ies imediat de pe site? Cum imbunatatesti un Quality Score pentru reclame? Ce tehnici sau instrumente ai la indemana?

Daca vizitatorii atrasi prin AdWords ies imediat de pe site inseamna ca nu sunt vizitatorii ideali pentru site-ul tau. Campania nu este setata cum trebuie, iar publicul tinta nu este bine determinat.

Daca vand biciclete noi de la marci de renume care au un pret ridicat, nu cred ca te-ar interesa cuvinte cheie precum „biciclete pret”, „biciclete ieftine”, „biciclete second hand”, „biciclete noi pana in 500 lei” si asa mai departe.

Daca crezi ca ai cuvintele setate cum trebuie, observi prin Analytics ca vizitatorii ies imediat de pe site si totusi acestia nu au cumparat mai poti incerca urmatoarele mici trucuri:

Campanii targetate de remarketing pe fiecare categorie de produse/servicii;
Pentru magazine online: campanii de remarketing pe cosul de cumparaturi (pentru cei care au adaugat in cos produse si au iesit fara sa le cumpere);
Campanii dinamice pe search targetate catre listele de remarketing realizate pe site: Sa-i urmaresti cu reclame diferite pe baza de cuvinte cheie fix pe cei care au mai intrat pe site;
Daca totusi nu da roade, poate fi si din cauza calitatii website-ului. Oricat de mult ti-ai dori ca o campanie de AdWords sa faca minuni in vanzari, magia (vanzarea) se realizeaza pe site. Daca site-ul nu este pregatit, te sfatuiesc sa opresti campaniile si sa-ti modifici site-ul. Vezi aici 25 de elemente esentiale cand iti (re)construiesti site-ul.
Multe instrumente de optimizare a conversiilor le-ai enumerat si tu prin articolele pe care le-ai scris pana acum, Ciprian. Pe majoritatea le folosesc si eu. Eu personal cred ca Google Analytics este cel mai bun instrument gratuit pe care il putem folosi. Ne trebuie doar timp sa invatam sa-l folosim constructiv.

6. Sunt mai multe tipuri de reclame pe Google: display, search, remarketing. Ce mix se potriveste daca vinzi servicii? Dar daca vinzi produse (magazin online)?

Mixul cel mai regasit in campaniile pentru promovarea de servicii:

Campanii search pe cuvinte cheie – pentru paginile de servicii (landing page-uri ar fi de preferat)
Campanii Remarketing (pentru a sustine campaniile de search)
Campanii display/search pe landing page-uri pentru strangerea de lead-uri – promovarea unui ebook/material gratuit.
Mixul cel mai regasit in campaniile de AdWords pentru un magazin online:

Campanii search pe cuvinte cheie mai generale – atragere trafic necunoscut;
Campanii search pe branduri – atragere trafic mai avansat;
Campanii targetate de remarketing (pe categorii, pe cos de cumparaturi, etc);
Campanii dinamic sau campanii dinamice bazate pe liste de remarketing

7. Cum sa obtii cel mai bun CPC? La ce ar trebui sa fim atenti: top 3-5 sfaturi?

Calitatea anunturilor – anunturi care sa se bazeze pe cuvinte cheie, sa fie cat se poate de autentice si sa aiba un call to action.
Calitatea paginii de destinatie – daca tot facem AdWords, ar fi bine sa trimitem traficul exact acolo unde este nevoie (pagina de produs sau de serviciu) si nu pe homepage.
Urmarirea conversiilor prin AdWords ajuta la optimizarea CPC-ului. Vei sti exact care cuvinte cheie iti aduc conversii si care nu. In functie de acele cuvinte care aduc conversii tu poti sa-ti setezi costul pe click.
Extensii de anunturi bine setate inca de la inceput. Nu te va ajuta neaparat la costul pe click, insa te va ajuta la rata de click.
Relevant score (calitatea anunturilor) – fiecare anunt poate primi un scor de calitate de la 1 la 10. Daca este 10 vei ajunge sa platesti mai putin pe click. Acest scor depinde de rata de click, calitatea anunturilor si calitatea paginii de destinatie.

8. Cat timp trebuie sa ruleze o campanie ca sa fie relevante cifrele? Cum urmaresti daca campania ta merge bine? Care sunt indicatorii de performanta pentru o campanie de succes?

„repede”, „imediat”, „de maine”, sunt doar cateva dintre cuvintele pe care le auzim atunci cand ne contacteaza un potential client, insa de cele mai multe ori nu este asa.

O campanie de AdWords se bazeaza foarte mult pe teste. Nu ai cum sa fii 100% convins inca de la inceput ca vei aduce X conversii in prima luna.

Dupa o perioada minima de 1 luna in care ai incercat tot felul de A/B Teste la nivel de anunturi, pagini de destinatie, costuri, atunci iti poti da seama intr-o mica masura care este calea pe care sa mergi in continuare.

Eu personal am avut zeci de clienti pentru care am lucrat si inca nu am gasit client caruia sa-i zic ca Google AdWords nu este pentru el.

Legat de performanta campaniei, aici totul se bazeaza pe numarul de conversii raportat la bugetul alocat. Totul se monitorizeaza atat prin Google AdWords, cat si prin Google Analytics si se poate foarte usor sa-ti dai seama daca o campanie aduce rezultate sau nu.

Tot ce conteaza este sa ajungi in momentul in care bugetul alocat sa sustina vanzarile aduse.

P.S.: Nu conteaza pozitia medie (daca esti pe primul loc sau al doilea), conteaza conversiile raportate la bugetul alocat (costul pe conversie).

9. Avand in vedere ca fiecare produs/serviciu se vinde diferit, cunosti cifre (cu exemple) pentru CTR (in Romania) ca sa stim daca reclama e ok sau nu?

Totul se bazeaza pe teste. In mod normal, o varianta buna de CTR in Romania din campanii de Google AdWords search este de 10%, insa nu este un standard.

10% CTR este perfect pentru produsele/ serviciile care au o concurenta ridicata.

CTR de 15-20% sau poate chiar mai mult apare in cazul produselor/ serviciilor cu concurenta mica.

Insa nu exista un standard pentru fiecare domeniu. Daca ti se pare 10% CTR mare dintr-o reclama, eu personal am multe rezultate si pe reclame cu 4-5% CTR, pe domenii precum suplimente, pastile de slabit sau medical.

Aici vine şi beneficiul campaniilor de remarketing. Indiferent de CTR-ul campaniilor de search, aceste campanii de remarketing au un rol important in cresterea ratei de conversie la un cost destul de mic.

10. Cum faci reclama pentru un serviciu/produs care nu este cautat in Google? Dar daca trebuie sa promovezi online serviciile pe care Google le interzice? (exemplu tigari)

Daca ai un produs care nu este cautat in Google trebuie sa incerci cumva sa ajungi la publicul tinta prin alte metode. Doua exemple:

campanie de display prin bannere targetate pe anumite site-uri unde crezi tu ca iti gasesti publicul tinta si bazata pe mai multe interese
campanie de Facebook Ads sau alte mijloace de atragere de trafic pe site sustinute de o campanie de Google AdWords remarketing.
Cand nu sunt cautari, cel mai bine este sa te gandesti la cuvinte cheie asemanatoare care crezi ca s-ar potrivi produselor/serviciilor. Daca nici asa nu merge, cel mai bine este sa folosesti alte mijloace si sa-i urmaresti discret cu remarketing-ul.

In cazul celor interzise de Google AdWords, din pacate Google le interzice si nu poti face remarketing sau search pe cuvinte cheie de acest gen. Totusi poti incerca anumite cuvinte complementare insa trebuie sa ai grija sa nu le folosesti pe cele interzise. Recomand ca in aceste cazuri sa se mearga mai intens si pe partea de SEO.